• Aktuality
  • Vzdělávání lékařů – inspirujeme se v Německu?

Vzdělávání lékařů – inspirujeme se v Německu?

Většina lékařů vám řekne, že vzdělávání lékařů v České republice je v troskách. Nepřátelský systém, obtížně splnitelné podmínky i  povýšené chování úředníků Institutu pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví – to všechno trvá již roky, snad desítky let. Každá reforma pak vedla k ještě horší situaci.

Pokud se zeptáme českých lékařů pracujících v Německu na důvod jejich odchodu do zahraničí, překvapivě zjistíme, že platové podmínky často nejsou hlavním důvodem. Téměř každý z nich vám však odpoví, že jedním z hlavních důvodů bylo vzdělávání. Získat atestaci je totiž v Německu daleko snazší než v ČR a když k tomu přičteme ještě fakt, že si lékař v předatestační přípravě v Německu vydělá mezi tím na pěkný dům – je to jeden z hlavních důvodů personálního rozvratu českého zdravotnictví.

Jelikož zlepšení platové podmínky zdravotníků naráží na mnoho překážek (přeci jenom – jsou to peníze a české zdravotnictví musí živit zvětšující se  množství "pijavic") , tak kroky vedoucí ke zlepšení vzdělávání naráží „jen“ na neschopnost některých úředníků.

Když tedy dokážeme kritizovat, co bychom mohli navrhnout ke zlepšení situace? V podstatě jeden jednoduchý krok s možnými dalekosáhlými pozitivními důsledky. Stáže lékařů v nemocnicích jsou vybírány podle pracoviště – hlavně podle toho, zda má zdravotnické pracoviště tzv. akreditaci. Získání akreditace je administrativní proces, který nijak neoráží ochotu pracovníků toho konkrétného pracoviště opravdu něco naučit mladou kolegyni nebo kolegu. Ta nebo ten pak někdy postávají, posedávají na vyšetřovnách, sesternách nebo lékařských pokojích a nikdo se jim nevěnuje.  V jiných případech jsou zapojeni do pracovního procesu – dělají za vytížené kolegy práci studentů 6. ročníku – příjmy a sepisování anamnézy. Výtěžnost takové stáže se pak často limitně blíží nule.

Pokud bychom akreditaci nevázali na konkrétní pracoviště, ale na konkrétního lékaře, situace by se změnila. Uveďme tedy příklad: v konkrétní nemocnici pracuje konkrétní lékař, který má oprávnění vzdělávat další lékaře v gastroenterologii na dobu např. půl roku. Mladý lékař toužící po atestaci se na něj obrátí, nastoupí na stáž, po půl roce získá potvrzení o tom, že pod vedením tohoto konkrétního lékaře, který zároveň ručí za předání potřebných znalostí a dovedností, absolvoval tuto stáž. Jednoduché, účinné. Lékaři garantující úroveň stáží si pak sami ohlídají, aby vzdělání nových kolegů bylo na patřičné úrovni, neboť to bude také jejich vlastní vizitkou.

Více se k tomuto tématu rozepisovat nebudu a jako hlavní sdělení tohoto článku ponechám tuto myšlenku. V době, kdy se slova přehazují lopatou a informace byla devalvována na pouhé heslo, mohl by tento nápad zapadnout v informační vánici.

Takže ještě jednou: Učiňme garanty vzdělávání zdravotníků konkrétní lékaře místo anonymně obsazených pracovišť. Výsledek se projeví poměrně brzy a hlavně – tato změna nebude státní rozpočet nic stát.

Autor je lékař pracující v Německu

MUDr. Zdeněk Hess, PhD.

 

Máte i Vy zájem zveřejnit svůj názor na aktuální dění? Napište nám - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Rekyl Elektro